Na de
stageperiode gingen we van start met het thema: ‘DOEKEN'.
Jules was
verkouden en had een vuile neus. Gelukkig hebben we snel ingegrepen, want Jules
zou zijn neus in een handdoek, vaatdoek, trui, deken, … snuiten. Door de
bespreking van het stappenplan en het aanbieden van een zakdoek kon Jules zijn
neus snuiten.
Een zakdoek
kreeg een kleurtje. Flink gewerkt hoor... Een
paar ogen, een neusje,… onze zakdoek werd tot een knuffeldoekje omgetoverd. Het
verhaal ‘ Waar is mijn toddeltje?’ ronde deze manuele activiteit af.
De kinderen
leefden zich volledig in het verhaal ‘Jules op het toilet’ in. Het verhaal is
heel herkenbaar voor jonge kinderen. Iedere kleuter heeft wel eens een bruin
vlekje in zijn/ haar broek. Nadien vond er ook een waarneming van het toilet
plaats.
De pop van Jules was vuil! Met twee functionele doeken maakten we de pop terug proper. Het was leuk om met water en zeep te experimenteren en poppen te wassen.
‘Doekjes’ boeiden hen en er waren enkel blije en betrokken gezichtjes bij
het bewegen met washandjes, tijdens het versieren van een papieren zakdoek met
plakfiguren, tijdens het beluisteren van het verhaal ' Anna op de wc' op
de computer, ...
Zoals we al eerder hebben verteld, zal er tijdens de loop van het
schooljaar regelmatig aan de zelfredzaamheid van jullie kind gewerkt worden.
De voorbije weken kwam ‘neuzen snuiten’ zeker aan bod. Aan de hand van een stappenplan en
versje probeerden we deze handelingen onder de knie te krijgen.