Gevoelens





De gevoelens kwamen deze week aan bod in onze klas.

Iedere dag stond één van de vier hoofdgevoelens centraal.
We voelden ons deze week BLIJ-VERDRIETIG-BOOS- BANG!

We leerden onze gevoelens zowel verbaal als non-verbaal ( lichaamsexpressie) uiten. In dialoog met elkaar probeerden we in eenvoudige taal te beschrijven hoe men bepaalde situaties beleeft en hoe men zich daarbij voelt. 

Aan de hand van verhalen, liedjes, spelletjes, ... leerden de kinderen de verschillende emoties spelenderwijs kennen.

Kijk je mee ;) 


BLIJ
De zon schijnt dus voelen we ons BLIJ, want we kunnen buiten fietsen.
De steentjes- ontdekbak ging ook voor het eerst open. 






















Stempelen met frisse kleurtjes op vrolijke muziek.


Een vrolijk mannetje inkleuren.



We geven de afbeelding van het kindje een blij gezicht met plasticine.




Ons eigen blij gezichtje puzzelen op de !-pad.



Gevoelsboeken bekijken en erover vertellen.


Van snoepjes eten word ik blij :)

Jules is blij... Knippen maar!


Onze vrolijke bende... het zijn schatten!






VERDRIETIG

De kinderen probeerden hun gevoelens non-verbaal te uiten.
Ze oefenden hun gezichtsexpressie.





Verdiet in de plasticine-hoek.

Allerlei situaties, a.d.h.v. prenten, werden besproken. Nadien probeerden de kinderen het juiste gevoel aan dit verhaal te koppelen. Ze sorteerden de afbeeldingen in de juiste gevoelsdoos.






Traantjes rollen als knikkers over ons blad.


Inkleuren van een verdrietig mannetje.




BOOS


Onze lichaamsexpressie oefenen...








Gooi mijn toren niet omver anders word ik boos!

Draaien aan het rad en het juiste gevoel uitbeelden voor de spiegel.

Met gebalde vuisten bonzen op boze muziek in de donkere verf.




BANG
Ook de laatste tekening voor onze gevoelskalender werd ingekleurd.



Op angstige muziek 'schrijbelden' we het laatste deeltje van onze gevoelskalender.


De gevoelskalender kan zowel in de klas als thuis gebruikt worden ! 
Hoe voel je u op dit moment (bij een bepaalde situatie)? 
De kinderen proberen het te verwoorden en de knijper bij het juiste gevoel/afbeelding te zetten.