DOEKEN

Na de stageperiode gingen we van start met het thema: ‘DOEKEN'.

Jules was verkouden en had een vuile neus. Gelukkig hebben we snel ingegrepen, want Jules zou zijn neus in een handdoek, vaatdoek, trui, deken, … snuiten. Door de bespreking van het stappenplan en het aanbieden van een zakdoek kon Jules zijn neus snuiten.

Een zakdoek kreeg een kleurtje. Flink gewerkt hoor... Een paar ogen, een neusje,… onze zakdoek werd tot een knuffeldoekje omgetoverd. Het verhaal ‘ Waar is mijn toddeltje?’ ronde deze manuele activiteit af.









De kinderen leefden zich volledig in het verhaal ‘Jules op het toilet’ in. Het verhaal is heel herkenbaar voor jonge kinderen. Iedere kleuter heeft wel eens een bruin vlekje in zijn/ haar broek. Nadien vond er ook een waarneming van het toilet plaats.

De pop van Jules was vuil! Met twee functionele doeken maakten we de pop terug proper. Het was leuk om met water en zeep te experimenteren en poppen te wassen.










 ‘Doekjes’ boeiden hen en er waren enkel blije en betrokken gezichtjes bij het bewegen met washandjes, tijdens het versieren van een papieren zakdoek met plakfiguren, tijdens het beluisteren van het verhaal ' Anna op de wc' op de computer, ...







Zoals  we al eerder hebben verteld, zal er tijdens de loop van het schooljaar regelmatig aan de zelfredzaamheid van jullie kind gewerkt worden.

De voorbije weken kwam ‘neuzen snuiten’ zeker aan bod. Aan de hand van een stappenplan en versje probeerden we deze handelingen onder de knie te krijgen.