Terug naar de schoolsite!

zaterdag 16 januari 2016

DOEKEN

Na de kerstvakantie gingen we van start met het thema: ‘DOEKEN'.

Jules was verkouden en had een vuile neus. Gelukkig hebben we snel ingegrepen, want Jules zou zijn neus in een handdoek, vaatdoek, trui, deken, … snuiten. Door de bespreking van het stappenplan en het aanbieden van een zakdoek kon Jules zijn neus snuiten.
We gingen zelf ook aan de slag met een zakdoek. Een natte zakdoek kreeg een kleurtje door zijdepapier op de zakdoek te leggen en deze terug weg te nemen . Flink gewerkt hoor... Een paar ogen, een neusje,… onze zakdoek werd tot een knuffeldoekje omgetoverd.

De kinderen leefden zich volledig in het verhaal ‘Jules op het toilet’ in. Het verhaal is heel herkenbaar voor jonge kinderen. Iedere kleuter heeft wel eens een bruin vlekje in zijn/ haar broek. Nadien vond er ook een waarneming van het toilet plaats. Jules ging uiteraard mee en deed een plasje. Een vriendje mocht het toilet doorspoelen…

De pop van Jules was vuil! Met twee functionele doeken maakten we de pop terug proper. Het was leuk om met water en zeep te experimenteren en poppen te wassen.

 ‘Doekjes’ boeiden hen en er waren enkel blije en betrokken gezichtjes bij het spelen van de lapjes-lotto, bij het bewegen met washandjes, tijdens het versieren van een papieren zakdoek met plakfiguren, tijdens het beluisteren van het verhaal ' Anna op de wc' op de computer, ...

Zoals  we al eerder hebben verteld, zal er tijdens de loop van het schooljaar regelmatig aan de zelfredzaamheid van jullie kind gewerkt worden.
De voorbije weken kwamen ‘handen wassen’, ' voeten wassen' (na het stappen op een doek) en ‘neusjes snuiten’ zeker aan bod. Aan de hand van een stappenplan en versje probeerden we deze handelingen onder de knie te krijgen. 

Op de blog en hieronder zie je enkele foto's van de uitwerking van het thema:' DOEKEN' in 1A. Veel plezier!